DM guld !!

2009-08-26 i Allmänt

Dam DM Final, Vallen - Stångenäs 3-0 efter förlängning. Det var en repris på fjolårets final med den skillnaden att vi nu kunde avgöra i förlängningen, förra året blev det förlust på straffar.

Vi inledde stabilt bakåt när Stångenäs ångade på från start. Ju mer matchen gick så fick vi grepp på dom och kunde skapa lägen framåt. Vi hade för bråttom att få upp bollen till forwards och fick därmed för korta anfall. Våra forwards gjorde ett bra jobb men fick för lite understöd när vi inte hann upp med övriga laget i anfallen. Halvleken var ganska jämn med ett fåtal chanser åt båda håll.

Vi taggade till i paus och kom fram till att vi måste hålla i bollen längre inom laget för att förbättra våra lägen framåt. Vi fortsatte att vara stabila bakåt, och det spred trygghet i laget. Detta ledde till att vi tog över matchen och Stångenäs fick satsa på kontringsspel. Vi skakade fram fler chanser men lyckades inte få hål på dom.

I första förlängningskvarten visade vi inga tecken på trötthet utan malde vidare, och vi kom närmare och närmare ett mål. Med 2 minuter till paus så fick vi en hörna som Anna Andén slog in till Anna Furberg som trycker in bollen i mål.

Stångenäs gör ett sista ryck för att få till en kvittering i andra förlängningen, men vi fortsätter att spela stabilt hemåt. Detta skapar istället öppningar för oss. Efter några minuter driver Anna Andén ner bollen till kortlinjen och slår in den framför mål där Anna Furberg kommer rusande på bortre stolpen och tjongar upp den i nättaket. I sista spelminuten får Alicia Ödman till slut ett friläge där hon lägger in slutresultatet 3-0 till oss.

En mycket bra genomförd match av oss där vi har tålamod, vi kämpar och vi hjälper varandra i alla lägen. Stabiliteten i vårt försvarsarbete gör att vi känner oss trygga och kan släppa loss framåt också.